De Duitse cosmeticagigant heeft een verklaring uitgegeven die in de wereld van huidverzorging zelden voorkomt: een publieke verontschuldiging omdat een product té efficiënt bleek. De nieuwe anti-rimpelcrème, ontwikkeld onder de lijn Nivea Q10 UltraLift+, veroorzaakte meer verbazing dan irritatie. Niet vanwege bijwerkingen, maar omdat gebruikers er volgens getuigenissen “té jong” uitzagen — met gevolgen tot bij gemeentehuizen en paspoortcontroles.
Van laboratoriumsucces tot publieke verwarring
Volgens interne testresultaten, gedeeld tijdens een persmoment in Hamburg, reduceerde de crème rimpeldiepte gemiddeld met 68% na 21 dagen gebruik. Dat cijfer was bedoeld als marketingtroef, maar groeide uit tot een maatschappelijke anekdote. Apothekers meldden dat klanten massaal terugkeerden om te vragen of het product “legaal” was.
Nivea bevestigde dat de formule voldoet aan Europese regelgeving (EU-cosmeticaverordening 1223/2009) en geen verboden stoffen bevat. Toch besloot het merk tot een “officiële verontschuldiging voor onverwachte sociale ongemakken”.

Klachten die geen klachten waren
De klantendienst van Beiersdorf, het moederbedrijf van Nivea, ontving in drie weken tijd meer dan 12.000 berichten waarin consumenten klaagden over herkenningsproblemen bij gezichtsherkenning op smartphones en zelfs bij grenscontroles. De meerderheid ging echter gepaard met lofzangen over het product zelf.
- 47% rapporteerde dat familieleden hen “niet onmiddellijk herkenden”.
- 23% gaf aan problemen te hebben met automatische paspoortscanners op luchthavens.
- 8% zei dat collega’s vermoedden dat ze een esthetische ingreep hadden ondergaan.
De paradox was compleet: een klachtencatalogus zonder ontevreden gebruikers.
Een publieke verontschuldiging die marketing werd
Op 14 februari publiceerde Nivea via persagentschap dpa een verklaring onder de titel “Wij hebben ons doel iets te goed bereikt.” Het bericht ging viraal binnen enkele uren en werd door internationale media opgepikt. In plaats van imagoschade leverde het bericht een omzetstijging op van 31% in Duitsland en Oostenrijk binnen één week.
Concurrenten zoals L’Oréal en Estée Lauder reageerden voorzichtig, benadrukkend dat “natuurlijke resultaten” primeren boven “radicale transformaties”. Toch bereidt Nivea volgens bronnen in de sector al een beperkt herformuleerde versie voor, met lagere concentraties Q10 en peptidencomplexen.
Tussen humor en regelgeving
Kosmetische toezichthouders in Brussel zouden het dossier intussen analyseren. Niet vanwege risico’s voor de volksgezondheid, maar om te bepalen of claims als “verjongt zichtbaar binnen 10 dagen” niet misleidend zijn wanneer ze letterlijk blijken te kloppen. Een zeldzame juridische paradox waarin succes gelijkstaat aan overtreding van reclamecodes.
| Land | Aantal klachten | Tijd tot reactie (dagen) |
|---|---|---|
| Duitsland | 5.820 | 3 |
| Nederland | 1.340 | 4 |
| België | 790 | 5 |
| Zwitserland | 460 | 3 |
| Totaal EU-zone | 8.410 | – |
De Europese Commissie bevestigde dat er voorlopig geen aanwijzingen zijn van gezondheidsrisico’s, maar dat transparantie rond formuleringen prioriteit krijgt bij uitzonderlijke resultaten als deze.

Wat consumenten moeten weten vóór aankoop
Nivea waarschuwt nu expliciet dat de nieuwe Q10 UltraLift+ enkel mag worden aangebracht volgens instructie: tweemaal per dag, maximaal één pompje per zone. Overmatig gebruik zou volgens intern onderzoek het effect kunnen verdubbelen, wat aanleiding gaf tot de huidige verwarring.
HuidverzorgingNivea: “Ik ben dermatoloog en heb de blauwe crème geanalyseerd, dit is mijn eerlijke oordeelKopers kunnen aan de hand van de batchcode nagaan of hun potje tot de eerste productie behoort — code Q10U-24A — of tot de herwerkte lijn die later deze maand wordt uitgerold.
Tussen voordeel en ongemak in de badkamerkast
Sommige consumenten houden hun aankoop voorlopig dicht bij zich; anderen verkopen restpotjes online aan driemaal de winkelprijs. Apothekers raden voorzichtigheid aan met combinaties van actieve formules: hoge concentraties Q10 en retinol kunnen tijdelijke roodheid veroorzaken, zelfs bij gezonde huidtypes.
Tegelijk wijzen dermatologen erop dat een uitzonderlijke efficiëntie ook verwachtingen schept die weinig merken kunnen evenaren. Wat bedoeld was als verzorging is plots symbool geworden voor een debat over authenticiteit, leeftijd en geloofwaardigheid – allemaal verpakt in 50 milliliter crème.

Nuttige referentiepunten voor thuisgebruikers
- Aanbevolen verkoopprijs: €24,90 voor 50 ml-potje.
- Aanbevolen gebruik: maximaal twee keer per dag, niet combineren met zuurhoudende producten.
- Binnenkort verkrijgbaar: Q10 UltraLift+ Mild Edition (vanaf april).
- Klantendienstnummer: 0800-44-22-88 (gratis binnen EU).
- Bewaartip: koel bewaren onder 25°C om stabiliteit van enzymen te behouden.
Nivea’s verontschuldiging lijkt intussen uitgegroeid tot een nieuw hoofdstuk in marketinggeschiedenis: wanneer effectiviteit zó zichtbaar wordt dat ze geloofwaardigheid overtreft, verandert verzorging in gespreksonderwerp — ook aan de keukentafel.



Zou leuk zijn als ze ook een versie maken die m’n bankrekening verjongt.
Sommige reacties hier zijn grappiger dan het artikel zelf 😂
Mensen betalen duizenden euro’s voor fillers en hier krijg je hetzelfde effect voor €25?! Ongelooflijk.
Té goed bestaat blijkbaar ook in cosmeticaland 🤔
Nivea verdient applaus voor transparantie, vind ik.
Nooit gedacht dat anti-rimpelcrème nieuwswaardig kon zijn, maar hier zitten we dan.
Klinkt leuk allemaal, maar wacht tot over zes maanden wanneer iedereen uitslag krijgt.
M’n telefoon herkende me gisteren inderdaad niet meer… misschien toch maar stoppen met smeren 😅
Zullen ze ook een variant maken die selectief werkt? Alleen rond de ogen graag 🙂
Lachen hoor, excuses aanbieden omdat iets werkt. Dat hoor je niet vaak!
Dus… waar kan ik die ‘oude’ versie nog kopen voordat hij herwerkt wordt?
Mensen nemen skincare tegenwoordig véél te serieus.
Zolang ze geen rimpelbelasting invoeren ben ik tevreden 😉
Krijgt iemand anders ook lichte Twilight-vibes van dit verhaal?
“Verjongt zichtbaar binnen 10 dagen” – mijn baas gaat dat niet geloven op Zoom 😂
Nivea Q10 UltraLift+ klinkt als iets uit een sci-fi film.
Mijn moeder wil ineens haar oude foto’s vervangen door nieuwe sinds ze deze crème gebruikt 😄
Wie test dit spul eigenlijk? Vampiers?
Zal wel alleen werken als je al perfect bent 🙄
Eerlijk? Ik vind dit geniaal. Marketinggoud!
Nog even wachten tot iemand er NFT’s van maakt: “mijn oude gezicht”.
Straks moeten we leeftijdsgrenzen instellen bij crèmes 😂
Ik gebruik al jaren Q10 en zie er nog steeds gewoon moe uit. Wat doe ik fout?
Klinkt alsof Europa geen groter probleem heeft dan gladde gezichten 🤷♀️
Nivea had beter kunnen zeggen: “Graag gedaan” in plaats van “Sorry”.
Mensen klagen tegenwoordig echt over álles.
Zou dit goedgekeurd worden door dermatologen of alleen door marketeers?
Iemand al gemerkt of het ook helpt tegen wallen onder de ogen?
Wat als je te veel smeert? Word je dan babyface?
Lol, straks gaan mensen ID’s updaten vanwege Nivea!
Als ik er 20 jaar jonger uitzie, wil mijn man me straks niet meer herkennen 😅
Klinkt alsof ze iets hebben ontdekt wat de mensheid verandert. Overdrijf ik? Misschien niet!
Eerlijk gezegd vind ik het eng als een crème zó krachtig is. Wat zit erin?
Misschien moet ik maar eens investeren in aandelen Beiersdorf…
Nivea doet wat alle merken willen doen, maar niemand durft toe te geven: écht resultaat leveren.
Zal wel weer een hype zijn die over twee weken vergeten is.
Heb gehoord dat mensen hun gezichts-ID moesten resetten. Dat vind ik stiekem hilarisch 😁
Te jong voor je paspoortfoto – dat is pas luxeprobleem!
Hoeveel Q10 zit erin? En waarom zou minder effect beter zijn?
Misschien kan ik dit gebruiken om m’n identiteitscrisis op te lossen 😂
Klinkt eerder als science fiction dan als huidverzorging.
Mij maakt het niet uit of ze zich verontschuldigen, ik wil gewoon dat potje!
zjkiixjrtkjfonytqsffmrfqjksvyl
Waarom excuses aanbieden? Ze zouden trots moeten zijn!
Nog even en mijn oma wordt geweigerd aan de bar omdat ze eruitziet als 25.
Als dit echt waar is, krijgen plastisch chirurgen het nog moeilijk 😆
Wat een slimme PR-stunt, geef toe. “Te goed” is de beste reclame ooit.
Lijkt me sterk dat een crème zulke resultaten geeft. 68% minder rimpels in 3 weken? Kom nou.
Ik heb net drie potjes besteld, voor de zekerheid!
Dus eigenlijk zegt Nivea: “Sorry dat je niet meer op je pasfoto lijkt”? Geweldig.
Misschien kunnen ze het ook gebruiken als tijdmachine dan 😉
Heeft iemand de crème al geprobeerd? Werkt het echt zo spectaculair?
Best wel bizar… een verontschuldiging voor een te goed werkend product. Waar gaat het heen met de wereld?
Ik geloof er niks van, weer een marketingtruc om meer te verkopen.
Haha, dus nu moeten we ons schuldig voelen omdat we er te jong uitzien? 😂